Projekt CrapTro

CrapTro – o co tu w ogóle chodzi?

Witaj zbłąkany wędrowcze. Jeśli trafiłeś tutaj zupełnym przypadkiem, nie przejmuj się, o ile interesujesz się cokolwiek komputerami marki Amiga, czy programowaniem w AMOS-ie, możliwe, że coś ciekawego tutaj znajdzesz. Jeśli zaś tematyka ta jest Tobie całkowicie obca (wolisz szydełkowanie, rzeźbiarstwo, malarstwo) nie będę Ciebie na siłę zatrzymywał na tej stronie, ale może jednak poświęcisz kilka cennych minut swojego życia na zapoznanie się z tym projektem.

Ale o co to całe zamieszanie i co to to CrapTro?

CrapTro powstało w 2017 roku jako swoistego rodzaju odtrutka od trolli forumowych na portalach oraz braku zajęć w późnych godzinach wieczornych kilku osób, które jednak chciały coś tworzyć, jednak startowa wiedza nie pozwala im na konkurowanie z najlepszymi grupami na amigowej scenie. Cel był jeden – rok 2017 jest rokiem, kiedy nie pojawiamy się na żadnym party bez produkcji – cel został osiągnięty. Przy okazji z party na party staramy się robić coś innego, w innym klimacie. 3 produkcje, które powstały na przełomie sierpnia i września z powodu dużego zagęszczenia imprez nie mają odpowiednio wysokiego poziomu wykonania, pośpiech i brak czasu też mają tutaj swoje odbicie, jednak pomimo swojego niewyszukanego poziomu udało im się zaistnieć, ale o szczegółach będzie nieco niżej.

Dodatkowo CrapTro miało pokazać ludziom, że można zacząć kompletnie od zera (no dobra, nie do końca od zera, ponad 20 lat temu pisałem w AMOS-ie, ale próbowałem pisać programy na własny użytek i różne gry, źródła niestety przepadły razem z padem dysku, od zera było wejście w zupełnie inny świat produkcji, tworzenie na Party) i w ciągu roku nauczyć się jak najwięcej, oraz pokazać innym, że warto wystawiać coś własnego do oceniania przez innych, pomimo, że daleko tym produkcjom do State Of The Art, Hardwired czy dzieł GhosTown lub Elude. Ale nie myli się tylko ten co nie robi nic. Wiele osób tylko ciągle na forach pisze, trolluje, wywołuje burze i wojny, zamiast swoją energię przelać w kod w czymkolwiek, czy narysować cokolwiek na party, czy napisać moduł, a po party jedynym ich komentarzem jest narzekanie na mierną jakość produkcji. Sami jednak nic nie zrobią by to zmienić, chociaż po tym co wypisują wywnioskować można, że ich produkcje zmiażdżyły by całą konkurencję na party, jednak udowodnić tego nie chcą, wolą krytykować, wyśmiewać i obrzucać błotem innych. Zatem krzyżyk im na drogę, jeszcze chwila i zostaną z ostatnią dyskietką Super Froga w stacji i tyle będzie z ich oświeconych tekstów.

Nadszedł chyba czas na krótki opis poszczególnych produkcji powstałych w ramach projektu.

CrapTro 1

To pierwsze podejście w ogóle do stworzenia jakiejkolwiek produkcji scenowej, wystawione po raz pierwszy w ogóle poza jakąkolwiek konkurencją na AmiParty XX w Chełmie (do tej port AmiParty nie prowadziło demo/intro compo). Pierwsza produkcja kodowana w historii tego party, do tego w AMOS-ie wystawiona przez ludzi znikąd. Ze specyficzną muzyką powstałą w całe 120 sekund (łącznie z poprawkami i implementacją w intrze). Muzyka zapada mocno w pamięć, nawet był plan by wypuścić ją w music compo i zapętlić na 5 minut, ciekawe kiedy ludzie by się zorientowali, że już się powtarza 🙂 Ale w tym intrze pomimo jego bardzo niskiego poziomu pojawiło się kilka elementów, których sam wcześniej w innych produkcjach nie widziałem. Na YouTube tego niestety nie da się zobaczyć, gdyż jest to zapis jednokrotnego odpalenia, jednak uruchamiając na dowolnej Amidze/emulatorze uważny obserwator zauważy, że zmieniają się elementy na planszach powitalnych, jak również kroje czcionek. Układ gwiazdek poruszających się w tle też za każdym razem jest inny, a że całość wygląda jak mały koszmarek, no cóż, nie od razu CrapTro 4 napisano 🙂 Należy również pamiętać, że cały kod źródłowy produkcji (razem z nielicznymi komentarzami wewnątrz) to 7034 znaki (czyli mniej niż niejeden komentarz w dyskusji na popularnych portalach). Ale teraz już nie przedłużając materiał z YT, jak również link do pobrania pliku do uruchomienia pod Amigą/emulatorem.

Craptro1_adf.zip

Craptro1.lha

Po prezentacji z sali padły okrzyki, by pokręcić sześcianem… Nie ma co dyskutować z wolą tłumu i tak powstało CrapTro 2…

CrapTro 2 – Amosowe Gówno…

Minęło kilka miesięcy, rękawica została rzucona, zatem trzeba było pokręcić sześcianem. Okazja sama się nadarzyła, Decrunch 2117… Rzucone hasło dla grupy, Dakti niezawodnie stworzył muzykę, Rogal dostarczył pikseli, Red wsparł dobrym słowem i komentarzami nad prototypami i tak powstało Amosowe Gówno… Krótkie demko wymagające do pracy Amigi 500 z 512 kB RAM… Kilka prostych efektów no i ten wymagany wcześniej sześcian. Pomimo biednego wyglądu, należy pamiętać, że jest to napisane w Basicu i działa na gołej A500, a że Basic szybkim językiem nie jest… Ale i tak udało się tym demkiem na Decrunchu zająć 2 miejsce. Poniżej linki do YT, jak i plików do uruchomienia na Amidze…

CrapTro2_adf.zip

A i tak jeszcze tylko z kronikarskiego obowiązku – długość kodu tej produkcji to 17380 bajtów, czyli niewiele…

Po Decrunchu jako, że sześcian się ludziom podobał postanowiliśmy, że…

CrapTro 3 – Lecimy w kulki…

I tak oto postanowiliśmy uciec od sześcianów i na AmiParty XXI zrobić coś innego, skład osób niezmienny, termin krótki w zasadzie na zrobienie czegokolwiek, ale kilka procedur zostało luzem wolnych po Decrunchu (niewykorzystanych), Rogal też miał jeszcze jakieś grafiki, i tak powstało CrapTro 3. Niestety tym razem wymagane minimum 020 ze względu na procedurę C2P z AMCAFA, która na procesorze 000 nie działa, a została wykorzystana do efektu płomieni na napisach końcowych… Nostalgiczny początek z czołówką z CrapTro 1, nostalgiczna muzyka… Długość kodu? 18355 bajtów…

CrapTro3_adf.zip

Tym razem 1 miejsce w Demo Compo, co wcale nie znaczy, że ta produkcja jest taka dobra, a może nawet wręcz przeciwnie. Jednak do tej pory CrapTro 3 miało najwięcej odsłon na YT. Po powrocie z AmiParty narodził się pomysł by na Speccy 2017.1 też cokolwiek wystawić, krótki telefon do Daktiego, wyjaśnienie w jakim klimacie ma być muzyczka i kilka godzin przy Amosie by stworzyć cokolwiek do Wild Competition, aby na party nie iść bez prodki, efektem…

Speccy 2017.1

Napisane w zasadzie na kolanie, wykorzystujące raptem aż 1 efekt, ale za to działające na gołej A500 i mieszczące się w 64 kilobajtach (razem z biblioteką Amosa) coś, co nawet zdobyło 2 miejsce w  w Wild Compo…

Speccy2017.1_adf.zip

Speccy2017.1_exe.lha

Technikalia – 2043 bajty – trolle wstydźcie się!!! 🙂

Na Speccy też zapadła decyzja, że jedziemy na RiverWash do Katowic. Oczywiście bez prodki obyć się nie mogło. A że RiverWash miało dobyć się w klimatach dzikiego zachodu… Powstało…

Invitro to AmiParty XXII

Czas na wykonanie – 1 tydzień, Dakti muzykę zrobił niemal od ręki. Wszystko było pięknie, jednak w ostatniej chwili wyszedł zonk. Inbvitro nie startuje na MC68000, długo trwało poszukiwanie co jest nie tak, jednak przed party nie udało się usunąć problemu, i przyczyna tego stanu rzeczy była nieznana jeszcze czas długi, jednak by nie przedłużać, invitro prezentowało się tak…

AmiParty_XXII_Invitro.adf

AmiParty_XXII_Invitro.lha

Długość kodu źródłowego? Oczywiście – 8876 bajtów…

Po tym Invitrze zostaliśmy na PPA oskarżeni o korzystanie z programów typu DemoMaker, co nas mocno rozbawiło, i w efekcie nawet udostępniliśmy procedurę scrolla wyciętą bezpośrednio z kodu demka, z drobną modyfikacją tekstu scrolla, z dedykacją dla trolla, który to sam napisał w komentarzach, że chciał zrobić copy-pastetro 🙂

Natomiast na RetroKomp / LoadError postanowliśmy zrobić coś nieco poważniejszego, ale z dużym dystansem do siebie, a jednocześnie coś, co miało być drobnym ogłoszeniem…

CrapTro 4 – Don’t let CrapTro win the compo…

Tutaj w zasadzie w ciszy i tajemnicy zrobiliśmy z Daktim coś, czego wcześniej nawet nie próbowaliśmy, czyli pełną synchronizację efektów z muzyką… Niestety demo, pomimo, że jest w 8 kolorach i całe wykonywane jest na 1 ekranie w takiej palecie, do uruchomienia wymaga 020 i powyżej 1MB Chip (sama muzyka ma niemal 800kB). Wymagania 020 znów podyktowane błędem w kompilatorze AMOSa, ale o tym dowiedziałem się znacznie później walcząc z kolejną produkcją. Demo weszło ledwo na dyskietkę 880kB w FFS ( w OFS bez kompresji by się upchnąć nie dało, zostało miejsca dosłownie w bajtach)… Nasza produkcja została przyjęta ciepło, jednak znalazła się dopiero na 4 miejscu, jednak przegrała z ZenerDrive, LightBeam i AlienAppart. Przegrać z takimi produkcjami to jak wygrać, wszystkie zachodnie dema wystawione na LoadError znalazły się za CrapTro 4, zatem jednak jakiś sukces jest 🙂

Długość kodu? Ach tak, oczywiście – 30223 bajty…

CrapTro4_adf.zip

CrapTro4_exe.lha

Speccy2018.1

Minęło trochę czasu, okazji do spotkań na Party zrobiło się jakoś znacznie mniej, ale na horyzoncie pojawiło się Speccy 2018.1, zatem znów po konsultacji z Daktim, postanowiliśmy wystawić coś w kategorii Wild. Proste Invitrop na AmiParty XXIII, które do końca nie okazało się wcale takie proste. Kolejny tydzień życia spędziłem na poszukiwaniu, czemu kod w Interpreterze działa OK na 68000, po kompilacji w interpreterze tak samo, a po kompilacji do pliku się kładzie jak długie i szerokie. I po wielu eksperymentach i próbach i porażkach udało się, Invitro działa na gołej A500! A długość kodu? Hm… 6007 bajtów…

Speccy 2018.1 – Invitro to AmiParty XXIII – ADF

Projekt CrapTro, a AmiParty XXIII – dodatkowe nagrody – niespodziewanki – motywatory

I teraz UWAGA! W związku z CrapTro 4 – oraz umieszczoną w nim planszą przed samym zakończeniem dema – Don’t let CrapTro win the compo on AmiPart XXIII ogłaszam konkurs. Każde demo, które znajdzie się wyżej od CrapTro przygotowanego na AmiParty XXIII – czyli na pozycjach 1, 2, 3, a CrapTro będzie poniżej danej pozycji – otrzyma poza nagrodami z konkursu – nagrodę specjalną ode mnie:

  • Za produkcję na 1 miejscu, jeśli CrapTro będzie niżej –  150 zł
  • Za produkcję na 2 miejscu, jeśli CrapTro będzie niżej – 100 zł
  • Za produkcję na 3 miejscu, jeśli CrapTro będzie niżej – 50 zł

Nagrody te mają być motorem napędowym dla osób chcących coś zrobić, dodatkową motywacją, czy odniosą jakiś skutek, tego nie wiem, czas pokaże.